رژیم ناباروری و بارداری

رژیم ناباروری و بارداری

اگر می خواهید باردار شوید، باید تمام نکات مربوط به رژیم ناباروری و بارداری را بدانید. برخی از سوال های مهم در این رابطه عبارت اند از این که آیا رژیم غذایی شما مملو از غذاهایی است که باروری را افزایش می دهند؟

بر خلاف سایر عواملی که نمی توانید آنها را کنترل کنید – مانند سن و ژنتیک – مصرف برخی غذاها و اجتناب از برخی دیگر می تواند به بهبود عملکرد تخمک گذاری شما کمک کند. در اینجا به شما می گوییم که چگونه با پیروی از یک رژیم غذایی باروری، به یک بارداری شاد و سالم سفر کنید.

رژیم مخصوص بارداری
بهترین رژیم برای ناباروری

مصرف میوه ها و سبزیجات

برای اینکه یک رژیم غذایی باروری کیفیت تخمک را بهبود بخشد، بشقاب خود را با میوه و سبزیجات پر کنید. مطالعه‌ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، نشان داد که در افرادی که چربی‌های ترانس، قند حاصل از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های حیوانی بیشتری مصرف می‌کردند، اختلال تخمک‌گذاری بیشتر بود.

هندوانه و مارچوبه، علاوه بر سایر میوه ها و سبزیجات خام، منبع غنی گلوتاتیون به بدن می دهند که تبدیل به یک منبع انرژی می شود. کلم پیچ یکی دیگر از سبزیجات مفید برای رژیم ناباروری و بارداری است زیرا حاوی عناصر لازم برای متابولیسم استروژن است.

چربی ها

چربی های سالم و گیاهی را در حد متعادل در رژیم ناباروری و بارداری مصرف کنید. آجیل، آووکادو، روغن زیتون و روغن هسته انگور می توانند التهاب را در بدن کاهش دهند که به تخمک گذاری منظم و باروری عمومی کمک می کند. برخی از چربی های خوب حتی ممکن است به زنانی که واقعاً با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند کمک کند.

مطالعات نشان داده است که مصرف مقدار مشخصی از چربی‌های تک غیراشباع به شکل آووکادو در طول چرخه IVF میزان موفقیت را تا سه و نیم برابر افزایش می‌دهد، در مقایسه با زنانی که چربی‌های گیاهی خوبی در آن دوره مصرف نمی‌کنند. ویتی می گوید.

از تمام چربی های ترانس اجتناب کنید و از چربی های غیراشباع سالم بیشتری استفاده کنید. چربی های ترانس (که عمدتاً در غذاهایی مانند غذاهای پخته شده و میان وعده های تجاری، محصولات حیوانی، سیب زمینی سرخ کرده و برخی مارگارین ها یافت می شوند) مقاومت به انسولین را افزایش می دهند. انسولین به انتقال گلوکز از جریان خون به سلول ها کمک می کند.

مقاومت به این معنی است که انتقال گلوکز به داخل سلول ها سخت تر است. به هر حال لوزالمعده انسولین بیشتری را پمپاژ می کند و نتیجه انسولین بیشتری در جریان خون شماست. سطوح بالای انسولین باعث اختلالات متابولیکی زیادی می شود که بر تخمک گذاری تأثیر می گذارد، بنابراین باید در رژیم باروری از آنها اجتناب شود.

کربوهیدرات های پیچیده

سعی کنید کربوهیدرات های پیچیده تر مصرف کنید و کربوهیدرات های بسیار فرآوری شده را محدود کنید. بدن شما کربوهیدرات های مضر (مانند کلوچه، کیک، نان سفید و برنج سفید) را به سرعت هضم می کند و آنها را به قند خون تبدیل می کند. برای کاهش افزایش قند خون، لوزالمعده انسولین را در جریان خون آزاد می کند و مطالعات نشان داده اند که سطوح بالای انسولین به نظر می رسد که تخمک گذاری را مهار می کند.

کربوهیدرات های خوب (آنهایی که حاوی فیبر هستند، مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیاها و غلات کامل) به آرامی هضم می شوند و اثر تدریجی تری بر قند خون و انسولین دارند. غلات به سختی تصفیه شده منابع عالی ویتامین های B، ویتامین E و فیبر برای باروری هستند.

برای برخی از زنان، به ویژه آنهایی که دارای اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند، ممکن است کاهش گلوتن توصیه شود. ویتی می‌گوید: نشان داده شده است که گلوتن یک پاسخ التهابی در بدن ایجاد می‌کند، که پروتئین واکنش‌گر C را افزایش می‌دهد و سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند که زمان ایده‌آلی برای باردار شدن نیست. “این کار لانه گزینی را دشوارتر می کند و همچنین شناخته شده است که تخمک گذاری را مهار می کند.”

یک چهارم بشقاب خود را با کربوهیدرات های پیچیده تری مانند برنج قهوه ای بسازید. همچنین ممکن است جدا شدن از برنج و ماکارونی شما و نمونه برداری از غلات متنوع تری مانند تاج خروس، ارزن و کینوا مفید باشد. آنها به شما کمک می کنند تا مدت بیشتری سیر بمانید و سطح قند خون سالم را حفظ کنید.

بهترین رژیم برای بارداری
رژیم و تغذیه مخصوص ناباروری

پروتئین

پروتئین کمتری را از گوشت قرمز و بیشتر از ماهی دریافت کنید. مرغ، بوقلمون، گوشت خوک و گوشت گاو بدون چربی منابع خوبی از پروتئین، روی و آهن هستند که همگی بلوک های سازنده مهم برای بارداری سالم هستند. دوری از تکه‌های تیره به شما کمک می‌کند تا وزن اضافی را تحمل نکنید، که سطح استروژن را مختل می‌کند و همچنین ممکن است به شما در جلوگیری از آلاینده‌های کلر آلی کمک کند. به گفته محققان مؤسسه ملی بهداشت، اینها مواد شیمیایی هستند که در چربی های حیوانی نهفته اند و با تاخیر در لقاح مرتبط هستند.

استثناهای قانون لاغر؟ ماهی های آب سرد مانند سالمون، ماهی تن سبک کنسرو شده و ساردین. آنها منبع عالی DHA و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. آنها همچنین به رشد سیستم عصبی کودک کمک می کنند و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهند. کریگر می‌گوید که می‌توانید آنها را چند بار در هفته در رژیم باروری بدون نگرانی در مورد سطح جیوه بخورید، اما بهتر است از انواع دیگر مانند کوسه، اره‌ماهی، کاشی‌ماهی و شاه خال مخالی خودداری کنید.

تخم مرغ نیز یکی دیگر از منابع پروتئینی قوی در رژیم باروری است. زرده تخم مرغ دارای ذخایر عالی پروتئین و کولین است، ویتامینی که به رشد عملکرد مغز در نوزادان کمک می‌کند.

بر اساس یک نظرسنجی ملی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها انجام شده است، ناباروری حدود 9 درصد از زنان متاهل را که در سنین باروری هستند، تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که زوج ها نمی توانند همه دلایل ناباروری را کنترل کنند، اما می توانند عادات غذایی خود را کنترل کنند. و تغذیه و وزن بدن سالم برای هر دو طرف می تواند تأثیر قابل توجهی بر توانایی باردار شدن داشته باشد.

سلامتی زنان و مردان در باروری

برای آماده شدن برای بارداری و افزایش باروری، وزن مناسبی داشته باشید و غذاهایی را انتخاب کنید که خانه ای امن و حمایت کننده برای اقامت 9 ماهه کودک شما ایجاد کند. این باید شامل منابع اسید فولیک، آهن و سایر مواد مغذی مهم باشد.

مردان همچنین باید سعی کنند وزن بدن خود را سالم نگه دارند و از یک الگوی غذایی متعادل پیروی کنند، زیرا چاقی مردان ممکن است سطح هورمون ها را تغییر دهد. به علاوه، تعداد کم اسپرم و تحرک ضعیف اسپرم در مردان دارای اضافه وزن و چاقی رایج است. وقتی نوبت به انتخاب مواد غذایی می رسد، میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید که حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی هستند که ممکن است به ایجاد اسپرم قوی کمک کنند.

با دستیابی به وزن سالم و حفظ آن، شانس باردار شدن خود را افزایش دهید. افزایش وزن می تواند سطح هورمون ها را تغییر دهد و تخمک گذاری را از برنامه خارج کند. برای زنانی که اضافه وزن یا چاق در نظر گرفته می شوند، به دلیل شاخص توده بدنی (BMI) مساوی یا بیشتر از 25، کاهش وزن ممکن است باروری را بهبود بخشد.

از سوی دیگر، زنانی که به عنوان کم وزن طبقه بندی می شوند، با BMI زیر 18.5 (18.5 تا 24.9 نشان دهنده وزن طبیعی است)، ممکن است چرخه های قاعدگی نامنظم را تجربه کنند یا به طور کلی تخمک گذاری متوقف شود. کسانی که به طور منظم در ورزش های با شدت بالا شرکت می کنند – مانند ژیمناستیک یا رقصیدن، اختلالات خوردن دارند یا از رژیم های غذایی محدود پیروی می کنند – اغلب در معرض خطر بیشتری هستند.

از رژیم های مد روز اجتناب کنید، زیرا می تواند بدن شما را از مواد مغذی مورد نیاز برای بارداری تخلیه کند و با صحبت با یک متخصص تغذیه، یک برنامه غذایی سالم را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.

مقادیر کافی آهن را در نظر بگیرید

بر اساس نتایج حاصل از آزمایشاتی که بر روی زنان نابارور که تلاش می کردند باردار شوند، انجام شده است ، الگوی غذایی غنی از آهن که از سبزیجات و مکمل ها به دست می آید ممکن است خطر ناباروری تخمک گذاری را کاهش دهد. ناباروری تخمک گذاری تنها یکی از علل ناباروری است.

غذاهای گیاهی حاوی آهن شامل لوبیا، عدس، اسفناج، غلات غنی شده، برنج غنی شده با دانه بلند و غلات کامل است. ویتامین C را از مرکبات، فلفل دلمه ای یا انواع توت ها به وعده های غذایی خود اضافه کنید تا جذب آهن را افزایش دهید.

رژیم ناباروری و بارداری
تغذیه مناسب درمان ناباروری

الگوی رژیم غذایی باروری

مطالعه «رژیم غذایی باروری» که توسط تیمی از محققان هاروارد در سال 2007 منتشر شد، نشان داد زنان مبتلا به ناباروری تخمک‌گذاری که از این الگوی غذایی پیروی می‌کردند، 66 درصد کمتر در معرض خطر ناباروری تخمک‌گذاری و 27 درصد کاهش خطر ناباروری ناشی از علل دیگر نسبت به زنانی بودند که از این الگوی غذایی پیروی می‌کردند. رژیم را از نزدیک رعایت نکرد

زنانی که از “رژیم غذایی باروری” پیروی می کنند، انتخاب کردند:

  • چربی ترانس کمتر و چربی تک غیراشباع بیشتر (از غذاهایی مانند آووکادو و روغن زیتون)
  • پروتئین حیوانی کمتر و پروتئین گیاهی بیشتر
  • غذاهای غنی از فیبر بالا و کربوهیدرات کم گلیسمی (از جمله غلات کامل)
  • منابع گیاهی بیشتر آهن و منابع گوشتی کمتر
  • مولتی ویتامین
  • لبنیات پرچرب به جای لبنیات کم چرب

به طور کلی، خوردن بیشتر سبزیجات و انواع مختلف، خوردن چربی‌های تک غیراشباع سالم به جای چربی‌های اشباع و ترانس، ساخت حداقل نیمی از غلات کامل، و دریافت کافی غذاهای غنی از کلسیم – از جمله لبنیات – به شما کمک می‌کند تا نیازهای مواد مغذی را برآورده کنید.

منابع

https://www.parents.com/getting-pregnant/fertility/what-to-eat-to-get-pregnant/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *