غذاهایی که نباید در دوران بارداری مصرف کرد

غذاهایی که نباید در دوران بارداری مصرف کرد

برخی از غذاها هستند که نباید در دوران بارداری مصرف کنید زیرا ممکن است شما را بیمار کنند یا به کودکتان آسیب برسانند. بهترین غذاها برای خوردنT غذاهای تازه پخته شده یا تازه تهیه شده هستند. در ادامه این مقاله به بررسی غذاهایی که نباید در دوران بارداری مصرف کرد و عوارض آن بر روی جنین، پرداخته می شود.

رعایت احتیاطات ویژه در بارداری مهم است زیرا حتی یک نوع خفیف بیماری در یک زن باردار می تواند منجر به سقط جنین، مرده زایی یا بیماری شدید در نوزاد تازه متولد شده شود، بنابراین داشتن یک برنامه غذایی و رژیم بارداری به شما کمک می کند، تا با احتیاط وعده های غذایی خود را انتخاب کنید.

رژیم غذایی سالم برای افراد باردار
غذاهایی که در دوران بارداری نباید مصرف شود
  • تخم مرغ خام یا نیمه پخته

اطمینان حاصل کنید که تخم مرغ ها کاملا پخته شده اند تا سفیده ها و زرده ها کاملا سفت شوند زیرا این کار از خطر مسمومیت غذایی با تخم مرغ جلوگیری می کند. غذاهای حاوی تخم مرغ خام و نیم پز مانند سس مایونز خانگی را نخورید. از تخم مرغ های ترک خورده یا کثیف استفاده نکنید.

  • گوشت خام یا نیم پز

گوشت و مرغ را کاملاً بپزید تا بخارپز شود و اثری از رنگ صورتی یا خونی نباشد. مراقب مرغ، گوشت خوک، سوسیس و کالباس و گوشت چرخ کرده از جمله برگر باشید.

گوشت تازه و به روز مصرف کنید زیرا توکسوپلاسموز یک عفونت ناشی از یک انگل است که می تواند در گوشت، خاک و آب تصفیه نشده، یافت شود. اگر باردار هستید، عفونت می تواند به کودک شما آسیب برساند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که توکسوپلاسموز در بارداری بسیار نادر است.

اگر احساس می کنید ممکن است در معرض خطر مسمومیت مواد غذایی قرار گرفته باشید، آن را با پزشک، ماما یا متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارید.

پس از تهیه گوشت در وعده های غذایی، تمامی سطوح و ظروف را به خوبی بشویید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید پس از دست زدن به گوشت خام، دست های خود را بشویید و خشک کنید. این امر به جلوگیری از انتشار حشرات مضر که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند، کمک می کند.

  • مصرف متعادل جگر

از مصرف جگر به مقدار زیاد خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی مقدار زیادی ویتامین A باشند. ویتامین A بیش از حد می تواند به کودک شما آسیب برساند.

  • مکمل های حاوی ویتامین A

مکمل های مولتی ویتامین با دوز بالا، مکمل های روغن کبد ماهی یا مکمل های حاوی ویتامین A را مصرف نکنید.

  • برخی از انواع ماهی

ماهی حاوی پروتئین و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است، بنابراین مصرف آن در بارداری توصیه می شود. با این حال، برخی از انواع ماهی ها دارای سطوح بالاتری از جیوه هستند که می تواند بر سیستم عصبی در حال رشد کودک تأثیر بگذارد. مهم است که مصرف ماهی با سطوح بالاتر جیوه را محدود کنید.

  • صدف خام

صدف را به جای خام، به صورت پخته بخورید، زیرا می‌تواند حاوی باکتری‌ها و ویروس‌های مضر باشد که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود و خطر ابتلا به لیستریا را افزایش دهد.

  • سالادهای از پیش بسته بندی شده

سالادهای میوه یا سبزیجات از قبل آماده یا از پیش بسته بندی شده، از جمله سالادهای بوفه و سالاد بار، خطر بیشتری برای آلودگی لیستریا دارند.

  • سوشی

غذاهای دریایی سرد شده مانند صدف خام، سوشی، غذاهای دریایی آماده دودی و میگوهای آماده پخته را که خطر آلودگی لیستریا را افزایش می دهند، مصرف نکنید. مطمئن ترین راه برای لذت بردن از سوشی، انتخاب انواع کاملاً پخته یا گیاهی است، مانند موارد زیر:

  • سبزیجات
  • آووکادو
  • تخم مرغ کاملا پخته
  • گوشت های سرد شده
رژیم مخصوص زنان باردار
مواد غذایی خطرناک در بارداری

گوشت سرد شده

گوشت های سرد شده شامل سالامی، ژامبون، چوریتزو و پپرونی هستند. به زنان باردار توصیه می‌شود از خوردن گوشت‌های سرد شده یا ماهی دودی خودداری کنند، زیرا خطر وجود لیستریا یا انگل توکسوپلاسما، در این غذاها وجود دارد. این شامل:

  • گوشت های سرد و ساندویچ بارها و گوشت های آماده بسته بندی شده و برش خورده
  • مرغ آماده پخته شده (کامل، تکه یا خرد شده)
  • شیر غیر پاستوریزه

شیر غیر پاستوریزه

اگر شیر دارید، فقط شیر پاستوریزه (که به آن شیر با عمر طولانی نیز می گویند) بنوشید. اگر فقط شیر خام (غیر پاستوریزه) در دسترس است، ابتدا آن را بجوشانید. شیر بز یا گوسفند غیرپاستوریزه ننوشید یا غذاهایی که از آنها درست شده است مانند پنیر بز نخورید.

عدم مصرف الکل

هیچ سطح مطمئن و سالمی از الکل وجود ندارد که بتوانید در دوران بارداری خود مصرف کنید. چه در حال برنامه ریزی برای بارداری باشید، چه در دوران بارداری یا شیردهی، نوشیدن الکل یکی از غذاهایی است که نباید در دوران بارداری مصرف کنید، زیرا الکل می تواند به جنین شما آسیب برساند.

خطر مصرف زیاد کافئین

سطوح بالای کافئین می تواند خطر سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و تجربه زایمان سخت را افزایش دهد. کافئین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند قهوه، چای و شکلات یافت می شود و به برخی از نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا اضافه می شود. برخی از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا نیز حاوی کافئین هستند. قبل از مصرف این داروها با ماما، پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

لازم نیست کافئین را به طور کامل قطع کنید، اما بیش از 200 میلی گرم در روز مصرف نکنید. مقادیر تقریبی کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها عبارتند از:

1 فنجان قهوه فوری: 60 میلی گرم
1 شات قهوه اسپرسو: 100 میلی گرم
1 فنجان قهوه پلانجر: 80 میلی گرم
1 فنجان چای: 30 میلی گرم
قوطی 250 میلی لیتری نوشیدنی انرژی زا: 80 میلی گرم
100 گرم شکلات شیری: 20 میلی گرم
اگر گهگاه بیش از 200 میلی گرم مصرف می کنید، نگران نباشید، خطرات آن بسیار کم است. برای کاهش مصرف کافئین، به جای چای، قهوه، از چای و قهوه بدون کافئین، آب میوه یا آب معدنی استفاده کنید.

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است حاوی سطوح بالایی از کافئین باشند و سایر مواد برای زنان باردار توصیه نمی شود.

غذاهایی که روی آنها خاک است

میوه ها، سبزیجات و سالادها را بشویید تا تمام آثار خاک و کثیفی قابل مشاهده، پاک و شسته شود.

غذاهای ممنوع در بارداری
مواد غذایی که در بارداری ممنوع است!

بادام زمینی و آلرژی

اگر می خواهید در دوران بارداری، بادام زمینی یا مواد غذایی حاوی بادام زمینی (مانند کره بادام زمینی) بخورید، می توانید این کار را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل سالم انتخاب کنید، مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشید یا متخصص بهداشت به شما توصیه کرده باشد که این کار را نکنید. حذف هر گونه غذای خاص (از جمله غذاهایی که به نظر می رسد بسیار آلرژی زا هستند) از رژیم غذایی مادر در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود، زیرا نشان داده نشده است که این امر از بروز آلرژی در کودک شما جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *