رژیم دیابتی و کلیوی

بهترین رژیم برای بیماران دیابتی و کلیوی

رژیم غذایی دیابتی و کلیوی، یک رژیم ساده است که به شما کمک خواهد کرد، قند خون خود را کنترل کنید.  یک رژیم غذایی مفید برای بیماران دیابتی و کلیوی، به معنای خوردن سالم ترین غذاها به مقادیر متوسط و رعایت صرف غذا در زمان های غذایی منظم است.

رژیم غذایی دیابت یک طرح سالم غذا خوردن است که به طور طبیعی غنی از مواد مغذی و کم چربی و با کالری کم است. عناصر کلیدی این رژیم شامل میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار است. در واقع رژیم غذایی دیابتی بهترین جالات غذا خوردن برای اکثر مردم است.

بهترین رژیم بیماران دیابتی
بهترین رژیم برای بیماران دیابتی

چرا باید روند غذایی خود را تغییر دهید؟

اگر دیابت یا پیش دیابت دارید، پزشک شما به احتمال زیاد توصیه خواهد کرد که به یک متخصص رژیم غذایی مراجعه کنید ئتا به شما در توسعه یک برنامه سالم تغذیه، کمک کند. این طرح به شما کمک می کند تا قند خون (گلوکز) خود را کنترل کنید، وزن خود را مدیریت کنید و عوامل خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و چربی های بالای خون را کنترل کنید.

هنگامی که کالری و چربی اضافی دریافت می کنید، بدن شما افزایش نامطلوبی در قند خون ایجاد می کند. اگر قند خونتان در حد استاندارد نگه داشته نشود، می تواند منجر به مشکلات جدی مانند سطح قند خون بالا (هیپرگلیسمی) شود که در صورت تداوم ممکن است منجر به عوارض طولانی مدت مانند آسیب دیدن عصب، کلیه و آسیب قلبی شود.

شما می توانید سطح قند خون خود را در یک محدوده امن با انتخاب رژیم دیابتی و کلیوی و مواد غذایی سالم و ردیابی عادات غذا خوردن صحیح، نگه دارید. برای اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2, کاهش وزن نیز ممکن است برای کنترل قند خون رخ دهد.

رژیم غذایی دیابت شامل چه چیزهایی است؟

رژیم غذایی بیماران دیابتی و کلیوی بر اساس داشتن سه وعده غذایی در روز در زمان های منظم است. این به شما کمک می کند تا بهتر از انسولینی که بدن شما تولید می کند یا انسولینی که از طریق دارو وارد بدن می شود، استفاده کنید.

یک متخصص رژیم و تغذیه، می تواند به شما کمک کند تا یک رژیم غذایی را بر اساس اهداف، سلیقه و شیوه زندگی تان داشته باشید. او همچنین می تواند با شما در مورد چگونگی بهبود عادات غذا خوردن صحبت کند،  مانند انتخاب اندازه بخش های مواد غذایی با توجه به نیازها و سطح فعالیت شما و …

کربوهیدرات های سالم

کالری خود را با غذاهای مغذی شمارش کنید. کربوهیدرات های سالم، غذاهای غنی از فیبر، ماهی و چربی های “خوب” را انتخاب کنید. در طول هضم غذا، قندها (کربوهیدرات های ساده) و کربوهیدرات های پیچیده تبدیل به قند خون می شوند. برخی از کربوهیدرات های سالم، عبارت اند از:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات سبوس دار
  • لگوم ها، مانند لوبیا و نخود فرنگی
  • لبنیات کم چرب، مانند شیر و پنیر

از کربوهیدرات های کمتر سالم مانند غذاها یا نوشیدنی هایی با چربی های اضافه شده، قندها و سدیم اجتناب کنید.

تغذیه مناسب افراد دیابتی
تغذیه مناسب افراد دیابتی

غذاهای غنی از فیبر

فیبر غذایی شامل تمام بخش های غذاهای گیاهی است که بدن شما نمی تواند هضم یا جذب کند. مصرف فیبر به هضم مواد غذایی توسط بدن کمک می کند تا سطح قند خون کنترل شود. غذاهای حاوی فیبر عبارتند از:

  1. سبزیجات
  2. میوه ها
  3. لوبیا و نخود فرنگی
  4. غلات سبوس دار

مصرف ماهی در رژیم دیابتی و کلیوی

حداقل هفته ای دو بار ماهی سالم قلب بخورید. ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال خالی، ماهی تن و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ممکن است از بیماری قلبی جلوگیری کنند. اجتناب از ماهی سرخ شده و ماهی با سطح بالایی از جیوه.

چربی های سالم

غذاهای حاوی چربی های تک اشباع و چند اشباع می توانند به کاهش سطح کلسترول شما کمک کنند. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آووکادوها
  2. روغن های کلزا، زیتون و بادام زمینی

اما زیاده روی نکنید، چرا که تمام چربی ها کالری نسبتا بالایی دارند.

غذاهای مفید برای جلوگیری از خطر دیابت

دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی شما را با تسریع در شریان های مسدود شده افزایش می دهد. غذاهای حاوی موارد زیر می توانند بر خلاف هدف شما از یک رژیم غذایی سالم قلبی کار کنند.

  • چربی های اشباع شده:  از لبنیات پرچرب و پروتئین های حیوانی مانند کره، گوشت گاو، هات داگ، سوسیس و بیکن اجتناب کنید. همچنین روغن های نارگیل و هسته نخل را محدود کنید.
  • چربی ترانس: از چربی های ترانس یافت شده در تنقلات فرآوری شده، کالاهای پخته شده، کوتاه شدن و چوب مارگارین ها اجتناب کنید.
  • کلسترول: منابع کلسترول شامل لبنیات پرچرب و پروتئین های حیوانی پرچرب، زرده تخم مرغ، کبد، و دیگر گوشت های عضو است. هدف برای بیش از 200 میلی گرم (میلی گرم) کلسترول در روز.
  • سدیم: هدف برای کمتر از 2،300 میلی گرم سدیم در روز. دکتر شما ممکن است به شما پیشنهاد هدف حتی کمتر اگر شما فشار خون بالا.
رژیم مخصوص بیماران دیابتی
غذاهای مفید برای بیماران دارای دیابت

ایجاد یک طرح برای رژیم

شما ممکن است چند روش مختلف برای ایجاد یک رژیم غذایی دیابت برای کمک به نگه داشتن سطح قند خون را در یک محدوده طبیعی استفاده کنید. روش های زیر می تواند به شما در ایجاد یک طرح منظم برای رژیم موثر باشند:

بهترین روش غذا خوردن در رژیم بیماران دیابتی

انجمن دیابت آمریکا روش ساده ای برای چیدن و مصرف غذا ارائه می دهد که یکی از عناصر اصلی آن مصرف سبزیجات بیشتر است. هنگام تهیه بشقاب خود به توصیه های زیر توجه کنید:

  • نیمی از بشقاب خود را با سبزیجاتی مانند اسفناج، هویج و گوجه فرنگی پر کنید.
  • یک چهارم بشقاب خود را با مواد پروتئینی، مانند ماهی تن، گوشت خوک بدون چربی و یا مرغ پر کنید.
  • از برخی مواد غذایی سبوس دار مانند برنج قهوه ای یا سبزیجاتی مانند نخود سبز پر کنید.
  • مصرف چربی های “خوب” مانند آجیل یا آووکادو به مقدار کم.
  • یک وعده میوه یا لبنیات و یک نوشیدنی آب یا چای یا قهوه شیرین نشده به آن اضافه کنید.

شمارش کربوهیدرات ها

از آنجا که کربوهیدرات ها در بدن به گلوکز تبدیل می شوند, آنها بیشترین تاثیر را بر سطح قند خون دارند. برای کمک به کنترل قند خون، ممکن است لازم باشد یاد بگیرید که میزان کربوهیدرات هایی را که مصرف می کنید، محاسبه کنید تا بر این اساس دوز انسولین را تنظیم کنید. مهم است که مقدار کربوهیدرات در هر وعده غذایی و یا میان وعده را اندازه گیری کنید.

یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند که چگونه بخش های غذایی خود را اندازه گیری کنید و به رژیم خود پایبند باشید. او همچنین می تواند به شما یاد دهد که چگونه به اندازه و محتوای کربوهیدرات توجه ویژه ای داشته باشد.

اگر انسولین مصرف می کنید، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی می تواند به شما یاد دهد که چگونه مقدار کربوهیدرات ها را در هر وعده غذایی یا میان وعده حساب کنید و دوز انسولین خود را بر این اساس تنظیم کنید.

رژیم مقوی بیماران دیابتی
تثبیت قند طبیعی بدن

مراجعه به متخصص تغذیه

یک رژیم شناس ممکن است به شما توصیه کند غذاهای خاصی را انتخاب کنید تا به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی و تنقلات کمک کند. شما می توانید تعدادی از غذاها را از لیست هایی از جمله دسته هایی مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها انتخاب کنید.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/in-depth/diabetes-diet/art-20044295

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *