رژیم اختلالات گوارشی

رژیم اختلالات گوارشی

اگر دچار بیماری های مرتبط با اختلالات گوارشی شده اید و نمی توانید هر نوع غذایی رو مصرف کنید، نگران نباشید ما در این مقاله به بررسی تمام زوایا و جوانب رژیم اختلالات گوارشی می پردازیم که می توانید با خیال راحت یک رژیم غذایی سالم و متنوع داشته باشید.برخی از اختلالات مختلف گوارشی (GI) عبارت اند از:

  • بیماری سلیاک
  • ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (EoE)
  • سوء هاضمه عملکردی
  • بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)
  • گاستروپارزیس
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • سندرم روده کوتاه (SBS)

در ادامه به بررسی برخی از بیمارای های ناشی از اختلالات گوارشی می پردازیم.

اختالالات گوارشی
رژیم غذایی افراد دارای بیماری گوارشی

بیماری سلیاک

تنها راه درمان برای مبتلایان به بیماری سلیاک پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن است. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار وجود دارد. بسیاری از غذاها به طور طبیعی بدون گلوتن هستند، از جمله برنج، ذرت، کینوا، گوشت، مرغ، ماهی، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و لبنیات زمانی که در حالت طبیعی یا فرآوری نشده باشند. خواندن برچسب هنگام پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن مهم است. گلوتن را می توان در منابع کمتر آشکاری یافت، به عنوان مثال: سس سویا معمولی، بسته های چاشنی و آبگوشت. جو دو سر بدون برچسب بدون گلوتن برای کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند بی خطر در نظر گرفته نمی شود. مولتی ویتامین بدون گلوتن ممکن است برای افرادی که قادر به تامین نیازهای غذایی توصیه شده خود از طریق رژیم غذایی نیستند، ضروری باشد.

دستگاه گوارش بسیار بیشتر از یک سیستم پردازش غذا است. روده نقش مهمی در تعامل بین رژیم غذایی و ایمنی دارد (این بزرگترین ناحیه تماس با محیط است، بزرگتر از پوست یا سیستم تنفسی).

به همین ترتیب، نیازهای تغذیه ای بدن قابل توجه است و در اینجا نیز روده نقش اصلی را ایفا می کند. عملکرد ضعیف روده نه تنها می تواند ناراحت کننده باشد بلکه می تواند تأثیر جدی بر عملکرد فیزیولوژیکی داشته باشد.

اختلالات رایج دستگاه گوارش

همانطور که در ابتدا گفتیم، برخی از اختلالات رایج دستگاه گوارش عبارتند از نفخ، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، اسهال، سوزش سر دل، رفلاکس، یبوست، حالت تهوع و غیره. مانند بیماری سلیاک و بیماری کرون، اغلب اوقات چنین مشکلاتی منشا ناشناخته دارند و در مقابل درمان مقاومت می کنند. با این حال، علت در بسیاری از موارد ممکن است با اصلاح رژیم غذایی بهبود یا حتی برطرف شود.

اکنون به خوبی درک شده است که دانه های حاوی گلوتن باعث باز شدن فضاهای بین سلول های روده (اتصالات محکم) می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد سد طبیعی روده برای غذاهای هضم نشده و همچنین سموم و میکروب های روده در معرض خطر قرار می گیرد.

تورم یا تحریک در روده ها

این وضعیت معمولاً زمانی برطرف می شود که محرک های غذایی از رژیم غذایی حذف شوند. تست Alcat ممکن است روشی موثر برای شناسایی غذاهای آزاردهنده و سایر مصرف‌ها (گیاهان، غذاهای کاربردی، افزودنی‌ها، رنگ‌ها و غیره) باشد که به عنوان محرک مشکلات ذکر شده در بالا عمل می‌کنند. به همین ترتیب، پروتکل سلامت روده (GHP) اطلاعات مفیدی را ارائه می دهد که گام های مهمی را برای رفع علائم ممکن می کند، به خصوص اگر مشکوک به حساسیت گلوتن غیر سلیاک و شرایط التهابی مانند بیماری کرون باشد.

رژیم اختلالات گوارشی
بهترین رژیم اختلالات گوارشی

IBS (سندرم روده تحریک پذیر)، ناراحتی معده

IBS یک اختلال گوارشی عملکردی و چند عاملی است که با پاتوفیزیولوژی پیچیده و علائم غیر اختصاصی مشخص می شود. این یکی از شایع ترین اختلالات روده ای است که با درد شکم، گرفتگی یا نفخ، اسهال یا یبوست همراه است. IBS یک بیماری مزمن است که با شدت علائم متفاوت و متناوب ظاهر می شود.

علائم اغلب افراد به اندازه ای خفیف است که هرگز به دنبال مراقبت پزشکی نیستند. با این حال، برخی از افراد ممکن است علائم دردسرساز، به ویژه گرفتگی شکم، نفخ، سوزش سر دل، و اسهال همراه با سایر مشکلات همراه با علائم همراه، از جمله، میگرن، سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا 3 داشته باشند. علت IBS به خوبی شناخته نشده است. با این حال، به طور گسترده پذیرفته شده است که شامل اختلال در عملکرد میکروبیوم روده و پاسخ ایمنی است.

با IBS عملکرد گوارشی مختل می شود، اما ممکن است شواهد مستقیمی از آسیب ارگانیک وجود نداشته باشد. سایر پارامترها مانند سطح خون آنزیم های کبد و پانکراس در نمونه های خون و مدفوع در محدوده طبیعی قرار دارند. و معده و کولونوسکوپی ممکن است هیچ یافته غیرطبیعی را نشان ندهند. با این وجود، ناراحتی، عدم سلامتی یا محدودیت‌های چنین اختلالات عملکردی یک واقعیت است.

تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی؛ اجتناب از برخی غذاهای محرک و مدیریت استرس ممکن است فواید قابل توجهی داشته باشد. با این حال، هرگز نباید تصور کرد که تغییر رژیم غذایی به تنهایی جایگزین مراقبت های پزشکی مناسب توسط یک پزشک واجد شرایط است.

پیوند بیماری سلیاک در مقابل حساسیت گلوتن غیر سلیاک (NCGS) به GHP 

بیماری سلیاک و NCGS زمینه‌ساز دو مسیر فعال‌سازی سیستم ایمنی کاملاً متفاوت هستند – بیماری سلیاک، یک بیماری خودایمنی، که در آن سیستم ایمنی به بافت خودش – در این مورد پرزهای روده – حمله می‌کند، واکنشی از سیستم ایمنی خاص است. از طرف دیگر، به نظر می رسد NCGS تابعی از شاخه غیراختصاصی سیستم ایمنی بدن باشد.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است مجبور شوند غلات حاوی گلوتن (مانند گندم، چاودار، جو، غلات و غیره) را برای همیشه حذف کنند، در غیر این صورت آسیب جدی به پوشش روده و سوءتغذیه در پی خواهد داشت. لازم به ذکر است که صدها غذای آماده، سوپ، سس، تنقلات و غیره ممکن است حاوی گلوتن باشند. البته، در تمام مواردی که از گروه‌های غذایی عمده اجتناب می‌شود، عاقلانه است که از مشاوره متخصصان واجد شرایط استفاده شود.

از طرف دیگر NCGS لزوماً مبتنی بر ژنتیک نیست. بنابراین، افراد حساس به گلوتن ممکن است قادر به تحمل غلات حاوی گلوتن پس از یک دوره حذف 3-6 ماهه باشند یا نتوانند. این را می توان با آزمایش با معرفی مجدد غذا(ها) یا با آزمایش مجدد تعیین کرد.

زونولین چیست؟

کسر گلیادین موجود در گلوتن (کمپلکس پروتئین) می تواند باعث افزایش بیان زونولین شود. زونولین پروتئینی است که نفوذپذیری روده را تنظیم می کند که محل باز شدن “مناطق تماس” (اتصالات محکم) بین سلول های روده است و در نتیجه باعث می شود این وضعیت در حال حاضر “روده نشتی” نامیده می شود.

این عملکرد به عنوان مثال برای شستشوی مهاجمانی مانند باکتری ها، ویروس ها یا انگل ها بسیار مهم است. با این حال، اگر این مکانیسم به طور نامناسب از طریق مصرف غیر طبیعی یا بیش از حد محصولات گلوتن تحریک شود، نفوذپذیری روده می تواند مزمن شود. شروع این پاسخ التهابی معمولاً یک تا دو روز طول می کشد، اما می تواند چندین روز ادامه یابد.

پاسخ ایمنی غیراختصاصی که در حساسیت به گلوتن مشاهده می‌شود ممکن است در دستگاه گوارش، اما همچنین از طریق پوست، افزایش وزن، دیابت، سردرد، درد مفاصل، علائم تنفسی و غیره ظاهر شود.

تست Alcat برای شناسایی واکنش های سلولی به غلات حاوی گلوتن و همچنین دانه های فاقد گلوتن/گلیادین و همچنین سایر محرک های غذایی طراحی شده است. نمایه سلامت روده یا GHP می تواند به تعیین تمایل ژنتیکی به سلیاک و همچنین پیشرفت بیماری کمک کند. احتمال وجود کرون یا رد کردن احتمال این بیماری ها.

بهترین رژیم اختلالات گوارشی
رژیم غذایی سالم

سخن آخر

اگر دچار بیماری های ناشی از اختلالات گوارشی شده اید و نمی توانید هر نوع غذا و میان وعده ای را مصرف کنید، باید از یک رژیم اختلالات گوارشی متناسب با نوع بیماری و جسم خود دریافت کنید تا در سریع ترین زمان ممکم بهبود پیدا کرده و سبک زندگی جدیدی را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *